Mek en Mariek in de Wild Wild West

Yosemite en Kings Canyon

Vol goede bedoelingen zijn we vanochtend op pad gegaan: Yosemite National Park stond vandaag op het programma, dus we hadden er zin in. Na een paar honderd meter vonden we echter dat de auto een raar geluid maakte… En ja, hoor! Rechtervoorband zo plat als een dubbeltje! Zware tegenvaller! Gelukkig hebben we allebei nul komma nul ervaring met dit soort geintjes, dus wat nu?! Bij een restaurantje in de straat mochten we bellen naar het verhuurbedrijf. Dat was goed geregeld: na een half uur was er iemand om de reserveband erop te zetten. En terwijl Joni dat bewaakte, miste Marieke net een beer!!! Het stikt in die bergen van de beren en af en toe komen ze naar de bewoonde wereld op zoek naar voedsel. Een gast van het restaurant zag een beer op het parkeerterrein, dus we sprintten naar het raam, maar toen was ‘ie net de hoek om… SHIT! Na onderhand een uur doorgebracht te hebben bij de aardige, londense gastvrouw van het restaurant, gingen we door naar een bandenhandel, om onze band te laten maken, zodat we daarop verder konden. Op het schlemielige reservebandje de bergen in was niet zo’n goed idee! Volgende tegenvaller: onze bleek band niet meer te te repareren! Dus moesten we er een smak geld tegenaan gooien voor een nieuwe band! Lekker dan! Goed, al met al waren we om half 12 nog steeds in South Lake Tahoe, dus nog geen klap verder! Maar het was nu echt opgelost en we konden op pad. Gelukkig was er na deze onzin ook goed nieuws! De mooiste route door Yosemite is normaal pas vanaf eind mei, begin juni open. Normaal ligt het rond deze tijd nog vol sneeuw maar dit jaar was het voorjaar supervroeg dus: we konden er al door!!! Perfect! Zo hadden we dus een supermooie rit door het park compleet met sneeuw langs de wegen, riviertjes, gigantische rotspartijen, watervallen etc. Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden, dus check it out! We hopen jullie mee te laten genieten! De rit uit het park was wederom een slingerweg door de bergen (onze berg-rijvaardigheid gaat met sprongen vooruit, we zijn al bijna echte pro’s!), waar we uiteindelijk in het donker nog steeds doorslingerden. Het was nog een flinke tocht naar Fresno, waar we pas om 22.30 uur aankwamen. Meteen naar bed dus, volgende dag weer zo’n tocht door de natuur! 12 mei: Kings Canyon National Park (van Fresno naar Bakersfield) Zoals gezegd, vandaag weer ‘back to nature’! Deze keer Kings Canyon National Park. Hier zijn we eerst op zoek gegaan naar de Giant Sequoias, gigantische bomen van soms wel 2000 jaar oud! Niet zo moeilijk om die te vinden dus! Behoorlijk indrukwekkend! Het is duidelijk dat ze niet voor niets reusachtig worden genoemd! Vervolgens zijn we de auto in gestapt, om naar de bodem van Kings’ canyon te rijden. Wederom: indrukwekkend! Enorme slingerweg langs rotswanden, afgronden, door bossen, langs watervallen en uiteindelijk langs de Kings river. Een bij tijd en wijlen behoorlijk ruig riviertje door de canyon! Wederom, meer kunnen we er niet over vertellen: zie de foto’s! Vooral die van de slangen die we tegenkwamen!!! Ja, ruige natuur hier!! Niet alleen maar eekhoorntjes! (helaas nog altijd geen beren gezien!) De weg vanaf het park naar Bakersfield was eigenlijk een bezienswaardigheid op zich! Een extreem slingerende weg naar beneden, haarspeldbocht na haarspeldbocht, maar ontzettend mooi. In de bossen tegen die bergen woonden nog behoorlijk wat mensen, in de prachtigste huisjes. Vervolgens gingen we door heuvelachtig graslandschap, bij ondergaande zon. Helaas was Marieke zo misselijk als een hond door die bergrit en Joni reed, dus er zijn niet heel veel foto’s van! Eenmaal op de snelweg leek de weg naar Bakersfield voortvarend te verlopen. Tot we opeens terecht kwamen in een aflevering van SBS “Helse achtervolgingen”! Dat was ff behoorlijk heftig! Het was inmiddels donker en rechts van ons was een oprit, waar een politieauto aan kwam. We gingen dus netjes een rijstrook naar links, zodat ‘ie erop kon. Vervolgens zet ‘ie zijn sirene aan, dus we dachten nog even dat dat voor ons was! Wat doen we fout?! Maar in een split second, vanuit het niets, doemt er in de achteruitkijkspiegel een auto achter ons op, zonder lichten. Joni wijkt uit naar links (zover als dat kon, want we zaten al op de meest linkse rijbaan, dus dat was een close encounter met de vangrail), zodat die gast ons godzijdank op een haar na mist en ons keihard voorbij scheurt!!! Meteen daar achteraan nog een politieauto en op de volgende oprit voegden er nog twee politieauto’s zich bij de stoet! Goeoeoeoeoed! In NL overkomt je zoiets nooit en we zijn een week in de VS en we zitten al midden in een wilde achtervolging! Een paar kilometer verderop kwamen we overigens de politieauto’s weer tegen. De agenten liepen langs de weg, dus waarschijnlijk is ie daar ergens in de kraag gevat… Dat was me het dagje wel weer… Morgen de woestijn door naar Las Vegas, dus dat belooft weer veel goeds!

Laurens

Zo, goede verhalen!! Ga zo door :)

Robin

Duidelijk ruige shit! :)

Ella

haha, klinkt goed inderdaad!

Ella

Vette foto's trouwens!!!

harry

Zo ik ben weer even een beetje op de hoogte van jullie belevenissen maar heb geen tijd meer voor alle foto,s

bij deze maar weer een goede reis verder!!!

Keep cool Harry