Mek en Mariek in de Wild Wild West

Op naar Tahoe

Het lijkt erop dat we zijn gewend aan de tijdzone… We hebben ons vanochtend een beetje verslapen! Tikkeltje jammer! Maar goed, snel de auto in en op pad. Even wat inside information beteft auto en verkeer: We rijden dus een automaat en dat bevalt prima! Daarnaast is het verkeer hier op de een of andere manier ook heel relaxed. 95% van alle kruispunten zijn voorzien van verkeerslichten, dus zelf nadenken over voorrangsregels hoeft niet! Sterker nog, als je eens een keer zo’n kruispunt zonder verkeerslichten tegenkomt, heeft iedereen een stopbord en staat iedereen elkaar aan te gapen omdat niemand weet wie aan de beurt is! Voorrangswegen doen ze bijna niet aan. En het basisbegrip ‘verkeer van rechts heeft voorrang’ is totaal onbekend. Ook apart: wanneer je op een kruispunt rechtsaf wilt, mag je door rood rijden. Gewoon ff goed kijken en gaan met die banaan! Bijna overal heb je meerdere rijstroken, ook in hele gewone, ‘kleine’ straten in steden. Er is vrijwel altijd voldoende ruimte om voor te sorteren en om op het laatste moment nog ff van rijstrook te wisselen. De snelwegen zijn rondom steden bijna altijd 4, 5, 6 of meer baans. Ruimte genoeg hier voor asfalt! Het gaat er heel rustig aan toe op de snelwegen. Geen grote snelheidsverschillen, geen mensen die je met 200 voorbij komen razen. Rechts inhalen is geen probleem. Daarnaast is er bij steden vaak een carpoolstrook. Die geldt op de meeste plekken al vanaf 2 personen, dus wij maken er dankbaar gebruik van! Er rijdt bijna niemand op, dus lekker rustig. Dat valt dus alles mee en we rijden allebei graag! Omdat we zonder ontbijt op pad waren gegaan, moesten we onderweg wat te eten vinden. Nu is dat in Amerika geen enkel probleem! Langs de snelwegen kom je regelmatig grote ‘eetdorpen’ tegen. Daar vind je allerlei verschillende fastfoodketens, broodjeszaken, supermarkten, tankstations bij elkaar. Even wat ‘inside information’ betreft het eten: Niets is ervan gelogen, het is allemaal echt waar: alles is hier net een stapje groter. Kleine cola is een halve liter. Het stikt hier van de fastfoodketens. Het houdt niet op met MacDonalds en Burger King, het zijn er veel meer en ze zitten op iedere straathoek. Daarnaast zijn er plenty broodjeszaken. Maar ook daar is het allemaal veel en vet: broodjes bevatten buitensporig veel beleg. En overal zit mayonaise op. Het valt niet meer om hier iets gezonds te krijgen! Niet voor niets dat veel Amerikanen te kampen hebben met overgewicht! In veel restaurants krijg je een gratis refill als je je drinken op hebt. Da’s dus wel ideaal! En zelfs als je in een echt, fatsoenlijk restaurant gaat eten, krijg je een biefstuk die 3 keer zo groot is als we in NL gewend zijn… Al met al is het eten dus hoofdzakelijk veel en vet… En niet echt om over naar huis te schrijven, dus we laten het hierbij! Terug naar vandaag: we kwamen al snel in de bergen van de Sierra Nevada terecht. Op de toppen ligt nog sneeuw, maar verder is het allemaal groen. Genieten van de natuur was eigenlijk onze dagbesteding vandaag. Onze eindbestemming Lake Tahoe is ook erg mooi. Het is een enorm groot meer en ligt tussen de besneeuwde bergtoppen op de grens tussen California en Nevada. Ons hotel ligt overigens net in Nevada en dat is te merken ook: we zitten tussen de casino’s (in California mag niet gegokt worden, in Nevada wel)! We gaan hier nog even genieten van de omgeving! En vanavond maar vast warmdraaien voor Vegas!

Gerda

het klinkt voor mij erg bekend al die (vr)eettenten die je dara beschrijft! Zijn jullie ook al bij een Dunkin Donuts (schrijf je het zo? geweest?? Of bij Starbucks een bakkie gedaan? Ze zeggen toch dat dat de lekkerste koffie is?

Ella

Veel succes vanavond!

Laurens

okay, good busy!

Marie

We hebben de foto's bekeken en jullie hebben daar mooi weer en wij zitten hier maar een beetje in de regen. Nog veel plezier.

Robin

jo, klinkt weer goed! meer inside info is meer dan welkom :)

Hanith

Idd ja, ik sluit me bi Robin aan, erg leuk om te lezen!